Ocena 4.62 (13 głosów)
Istniejące systemy nawigacji satelitarnej (GNSS) pozwalają na wyznaczanie pozycji z pewną określoną dokładnością. W zależności od warunków pomiarowych waha się ona od kilku do kilkunastu metrów. Dla niektórych zastosowań może się to okazać niewystarczające. Dodatkowo istnieją obszary, gdzie nie tylko dokładność nawigacji jest istotna, ale także jej dostępność, wiarygodność oraz ciągłość - sam system GNSS nie jest zwykle wstanie tego zapewnić.

Regionalne systemy wspomagania satelitarnego

Regionalne systemy wspomagania satelitarnego (SBAS), które wykorzystując satelity geostacjonarne oraz współpracujące z nimi stacje naziemne poprawiają dokładności i niezawodności informacji GNSS. System SBAS będziemy więc stosować wszędzie tam, gdzie kluczowa jest precyzja oraz integralność wyznaczania pozycji, czyli w sytuacjach, w których awarie systemu lub spadek jakości nadawanego sygnału, mogłyby zagrażać ludzkiemu życiu (ang. Safety-of-life). Na przykład w lotnictwie nawigacja GPS nie spełnia restrykcyjnych wymagań ustanowionych przez Organizację Międzynarodową Lotnictwa Cywilnego (ICAO) do stosowania na tak krytycznych etapach lotu, jak choćby podejścia do lądowania. Jednak wraz z SBAS standardy ICAO są spełnione.

Systemy SBAS na świecie

Pokrycie systemów SBAS

SBAS jest także wykorzystywany w rolnictwie precyzyjnym, zarządzaniu flotą pojazdów oraz w geodezji.

Jak działa SBAS?

SBAS wykorzystuje pomiary GNSS wykonane przez stacje referencyjne rozmieszczone na Ziemi. Wszystkie zmierzone błędy GNSS są przesyłane do centralnego centrum obliczeniowego, gdzie liczone są poprawki różnicowe i komunikaty integralności. Obliczenia te są następnie transmitowane przez satelity geostacjonarne i służą jako uzupełnienie komunikatu z systemu GNSS – np. system europejski system EGNOS jest wstanie przesłać informacje o spadku dokładności lub awarii GNSS już po 6 sekundach.

Obecnie na świecie istnieje kilka systemów typu SBAS (niektóre są w trakcie budowy lub na etapie planowania):

  • WAAS (Wide Area Augmentation System) - Ameryki Północnej
  • EGNOS (European Geostationary Navigation Overlay Service) - Europa
  • GAGAN (GPS Aided Geo Augmented Navigation) - Indie
  • MSAS (Multi-functional Satellite Augmentation System) - Japonia
  • SDCM (System of Differential Correction and Monitorin) - Rosja
  • OmniSTAR (Fugro NV)
  • QZSS (Quasi-Zenith Satellite System)

Dodaj komentarz

* dane osobowe jakie wprowadzasz w formularzu komentarza są wykorzystywane tylko w celu publikacji Twojej wypowiedzi i nie są nikomu udostępniane.